W

Winterslaap enzo

Slapen doe je zo! Pyjama's Trixie

Met beide zowel doorslapers als peuters die nog meermaals per nacht een feestje bouwen, kennen we alles van slaap. Of laat ons stellen: eerder van slaaptekort! Of je hier de ultieme tips zal terugvinden waardoor jouw niet-doorslapend kind plots gaat doorslapen? Nope… Want als we die al hadden, dan deelden we die zeker en vast voorheen al!

Maar, we zijn er wel van overtuigd dat je als ouders op zoek gaat naar tips en handelingen die zowel voor jou als voor jouw kind werken. Ieder kind is uniek, en dus ook iedere reden waarom hij of zij niet doorslaapt. Maar hoe je daar zelf mee omgaat en hoe je toch zelf aan een maximum aantal uren slaapt komt? Winterslaap kan helpen, maar helaas geen optie voor moeders. Goed slapen, dat doe je zo:

  • Tijd is goud waard : ga niet nodeloos in discussie, maar zoek een manier waarop je zo snel als mogelijk tot een compromis komt zodat je zelf ook terug je bed in kan.
  • Samen slapen helpt! Terwijl we voorheen zelf van het principe waren dat een kind in zijn of haar eigen bed hoort te slapen, maakten we al snel korte metten met dit principe. Want als jouw kind geruster en geborgen slaapt tussen jullie in, en je zelf ook zo kan slapen, dan is dat een win-win voor beide partijen!
  • Moet je regelmatig het bed uit omdat jouw kind wat water wil drinken? Dan is het zeker een hulpmiddel om een lekvrije drinkbus mee in het bedje te plaatsen. Hij of zij kan dan zelf drinken doorheen de nacht, wat je mogelijks al 2 onderbrekingen kan uitsparen.
  • Knuffels of andere gekke vormen: Soms kunnen schaduwen enge of vreemde vormen lijken op muren. Een klein lichtje met daarvoor een knuffel, en je krijgt een projectie van een eng monster of een hongerige draak. Hier helpt het om die knuffels een plaatsje in de speelkamer te bezorgen, en het aantal aanwezigen in de slaapkamer te reduceren.
  • Een klein lichtje: Terwijl we voorheen steeds een nachtlampje lieten branden, hebben we nu een lampje dat mee het bed in kan en dat na 20 minuten vanzelf uitgaat. Zo prikkelt het niet nodeloos jouw kind en wordt hij of zij dus niet gewekt, maar kan er door een simpele druk op de knop wel een lichtje voorzien worden als hij of zij wakker wordt en wat licht nodig heeft om zich terug gerust te voelen
  • Slaapwekker: Helaas werkt dit hier niet, maar krijgen we regelmatig succesvolle verhalen te horen van andere moeders. Dus delen we hem met plezier. Maar dus wel met de eerlijke boodschap dat het tot hiertoe nog niet succesvol was bij ons. Je kan hem vinden in de vorm van een schaap, konijn, … Je stelt de wekker zo in dat het dier de ogen sluit voor de hele periode waarin jouw kind moet slapen. Mag hij of zij niet opstaan voor 7u? Dan laat je de ogen van de wekker pas opengaan om 7u en weet jouw kind dat het dan pas tijd is om op te staan.
  • Het bedje verplaatsen: Volgens sommigen is dit bijgeloof, volgens anderen de waarheid. Maar in sommige gevallen zou het helpen om het bedje te verplaatsen zodat ze met het hoofd in een andere richting slapen. Slaapt jouw kind nu met het gezicht naar de deur? Verplaats het bedje dan eens en check of dit rust geeft?
  • Maak duidelijke afspraken: Soms heeft jouw kind zijn of haar gedrag echt wel in de hand. Maak ’s avonds duidelijke afspraken, en zet ook echt een beloning tegenover zijn of haar gedrag. Merk je dat dit werkt? Werk dan eventueel met een kalender waar hij of zij stickers op kan kleven en zo kan ‘sparen’ voor een leuke activiteit of uitstap. Helaas is dit echt wel enkel een optie als het puur gedrag is dat het ‘niet doorslapen’ in de hand heeft.
  • Fysieke ongemakken? Heeft jouw kind makkelijk last van krampjes of pijn tijdens de nacht? Noteer dan voor jezelf eens wat hij of zij at doorheen de dag. Terwijl we dit zelf ooit als absurd aanschouwden, blijkt vaak een intolerantie of allergie voor pijnlijke krampen of ongemakken te zorgen waardoor jouw kind uit zijn diepe slaap gehaald wordt en dus telkens weer wakker wordt. Door een aangepaste maaltijd of voedingsschema kan je mogelijks dus ook heel wat nachtrust bekomen.

Verder is het vooral volharden en aftellen naar die puberjaren waarin je jouw kinderen zal moeten uit het bed sleuren. Iets met ‘onze wraak zal zoet zijn’ πŸ˜‰

Slapen doe je zo! Pyjama's Trixie Slapen doe je zo! Pyjama's Trixie Slapen doe je zo! Pyjama's Trixie Slapen doe je zo! Pyjama's Trixie Slapen doe je zo! Pyjama's Trixie Slapen doe je zo! Pyjama's Trixie

En met een leuke pyjama kom je ook al heel ver, hoe leuk zijn deze van Trixie? Te verkrijgen vanaf 0 maand tot 10 jaar!

 

 

CategoriesMom-life
naomi

Mama van vier – Best babe van Carina – granola, koffie, sushi en pasta addict – dol op snelle DIY projecten – verslingerd aan mijn naaimachine – fan van bakken van allerlei lekkers – ik hou van de comfy en stylish look – een beetje tot heel perfectionistisch met een vleugje chaos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *